About Me

My Photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
19 | International Baccalaureate Diploma (Economics) | United Kingdom bounded

Followers

Thursday, January 24, 2013

Ayat-ayat Al-Quran agar dikasihi dan dicintai seseorang

Oh hai, terima kasih kerana setia bersama dengan Mak Jemah. Hari ini aku nak buat entry yang harapnya kalian tidak anggap aku  ni gatal, nakal, atau apa-apa jelah. Bukan kita nak lelaki/perempuan yang kita suka je kan balas balik perasaan kita. Kadang-kadang ada juga satu masa di mana kita tak tahu mana silap dan salah kita, seseorang tu berterusan benci kita. Rite? Dok auw kak lo (Kelate Speak). Ataupun kita yang macam tu, orang tu tak de buat salah. Tapi kita benci semacam kat dia. Haa, so ayat ni boleh membantu.

Okay, kita mulakan kelas pada hari ini dengan Bismillahhirahmannirahim:




Yang bermaksud:

"Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang-orang yang beriman, dan mereka bersifat keras terhadap orang-orang kafir." (Al-Maidah, 64)

Cara amalkan:

Bacalah ayat di atas sebanyak sekali dan tiupkan pada makanan manis. Berikan pada orang yang korang nak sayang atau nak orang tu sayang korang. Okay?

Ataupun ayat ini:



Yang bermaksud:

"(Wahai Yusuf):"Berpalinglah dari ini dan (engkau wahai isteriku), mohon ampunlah atas dosa-dosamu, kerana sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang berbuat salah." Dan wanita-wanita dalam kota itu berkata: "Isteri Al-Aziz menggoda hamba-Nya untuk menundukkan dirinya (kepadanya) sesungguhnya cintanya kepada hambanya itu sangat mendalam. Sesungguhnya kami memandangnya dalam kesalahan yang nyata" (Yusuf, 29-30)

Cara amalkan untuk ayat kedua ni sama saja dengan ayat pertama.

Entry ini berdasarkan petikan buku yang aku baca:



Karangan Maulana Ashraf Ali Thanfi. Lama dah beli buku ni. Time outing 2011 dulu dengan tablemate, Sharina. Hikhik

 Segala yang terjadi, semua dengan izin Allah. In Shaa Allah. In Shaa Allah jugak, nanti aku akan update macam-macam ayat yang diajarkan dalam buku ni. In Shaa Allah. Akak-akak, abang-abang yang dah kahwin tu, amat digalakkan ye. Hoho,

P/S: Effa Zainol, be tough. Be strong. Sorry for not being by your side. In these hard moments for you. I may not be with you always. But I feel your pain. Like I did, when we were together. :')

2 comments:

Fendy said...

InsyaAllah...very good entry...

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

dari dk amalkan ilmu hitam nak tundukkan org , baik amalkan ayat2 al-quran...yg mmg jelas n terang